PRĘDKOŚĆ - ZERO TOLERANCJI - Ruch Drogowy - KPP Ostrzeszów

Ruch Drogowy

PRĘDKOŚĆ - ZERO TOLERANCJI

Od 19 marca br., na terenie całego województwa rozpocznie się akcja pn. PRĘDKOŚĆ – ZERO TOLERANCJI. Policjanci ruchu drogowego będą zwracali szczególna uwagę na każde, nawet najmniejsze wykroczenia w tym zakresie. To właśnie łamanie przepisów dotyczących ograniczeń prędkości jest jedną z najczęstszych przyczyn wypadków drogowych!

Nadmierna prędkość to jedna z głównych przyczyn wypadków i kolizji na polskich drogach. Jest ona kontrolowana przez policjantów każdego dnia. Większości zdarzeń drogowych można by uniknąć, gdyby kierowcy przestrzegali ograniczeń prędkości wynikających z przepisów i znaków drogowych. Od 19 marca br. na terenie województwa wielkopolskiego rozpocznie się akcja pn.: PRĘDKOŚĆ – ZERO TOLERANCJI.

Policjanci będą zwracali szczególną uwagę na każde, nawet najmniejsze przekraczanie przepisów w tym zakresie. Pamiętajmy, że poruszać się należy z prędkością, która jest określona w przepisach ruchu drogowego, to znaczy, że gdy znak wskazuje na prędkość 50km/h, to właśnie maksymalnie tak szybko możemy jechać!

KWP/Maciej Święcichowski

STAN BEZPIECZEŃSTWA W RUCHU DROGOWYM W WIELKOPOLSCE W LATACH 2012 – 2016

 

 

W porównaniu z rokiem 2015 r. nastąpił wzrost liczby:

 

  • wypadków drogowych o 110 zdarzeń

  • ofiar śmiertelnych o 4 osoby

  • rannych o 149 osób

  • kolizji drogowych o 4.896 zdarzeń

 

Sprawcami blisko 85 % zdarzeń byli kierujący pojazdami.

 

W 2016 roku wielkopolscy policjanci zarejestrowali 2.013 wypadków z winy kierujących, w których 201 osób zginęło, a 2.367 zostało rannych;

Ponadto zgłoszono również 28.942 kolizje drogowe.

 

 

Od wielu lat, jedną z głównych przyczyn tragicznych w skutkach wypadków drogowych jest nadmierna prędkość i zachowania związane z prędkością takie, jak :

  • nie dostosowanie prędkości do warunków ruchu,

  • nie zachowanie bezpiecznej odległości między pojazdami,

  • gwałtowne hamowanie.

 

Przyczyny zdarzeń drogowych z winy kierującego:

 

PRZYCZYNY

Wypadki

Zabici

Ranni

Kolizje

2015

2016

2015

2016

2015

2016

2015

2016

Niedostosowanie prędkości do warunków ruchu

421

439

59

65

567

554

4133

5244

Niezachowanie bezp. Odległości między pojazdami

115

132

5

4

148

173

4432

5243

Gwałtowne hamowanie

8

8

0

0

10

9

69

57

 

Wykroczenia spowodowane nie dostosowaniem prędkości do warunków ruchu, nie zachowaniem bezpiecznej odległości między pojazdami i gwałtownym hamowaniem stanowiły w 2016 roku odpowiednio:

 

  • 28,8 % wypadków drogowych spowodowanych przez kierujących,

  • 34,3 % osób zabitych w wypadkach spowodowanych przez kierujących,

  • 31,1 % osób zabitych w wypadkach spowodowanych przez kierujących,

  • 36,4 % kolizji drogowych spowodowanych przez kierujących.

 

 

 

  • RODZAJE ZDARZEŃ DROGOWYCH SPOWODOWANYCH „PRĘDKOŚCIĄ”

 

 

Wypadki

Zabici

Ranni

Kolizje

PRĘDKOŚĆ

wywrócenie się pojazdu

73

7

129

403

najechanie na drzewo

58

26

109

139

zderzenie pojazdów tylne

45

2

109

1020

zderzenie pojazdów czołowe

29

14

97

134

zderzenie pojazdów boczne

22

6

51

292

najechanie na słup, znak

13

2

28

268

najechanie na barierę ochronną

8

2

8

257

najechanie na pieszego

7

3

14

7

najechanie na unieruchomiony pojazd

5

2

6

129

 

  • RODZAJE POJAZDÓW, KTÓRYCH KIERUJĄCY BYLI SPRAWCAMI ZDARZEŃ DROGOWYCH SPOWODOWANYCH „NADMIERNĄ PRĘDKOŚCIĄ”

 

 

Wypadki

Zabici

Ranni

Kolizje

RODZAJ

POJAZDU SPRAWCY

samochód osobowy

351

55

470

4375

motocykl

33

7

31

102

motorower

19

1

21

58

samochód ciężarowy

34

2

46

547

 

Najliczniejszą grupą wiekową sprawców zdarzeń drogowych, gdzie główną przyczyną było nie dostosowanie prędkości jazdy są osoby młode, w wieku 18-35 lat:

 

 

 

Wypadki

Zabici

Ranni

Kolizje

WIEK

SPRAWCY

18 lat

35

3

54

202

19 lat

18

2

22

219

20 lat

26

1

37

248

21 lat

21

3

24

201

22 lat

14

7

24

229

23 lat

20

2

26

190

24 lat

19

4

21

187

25 lat

16

1

27

199

26 lat

13

3

13

139

27 lat

20

5

42

149

28 lat

18

1

25

165

29 lat

11

2

9

156

30 lat

12

2

14

157

31 lat

11

2

12

141

32 lat

14

1

17

150

33 lat

7

2

5

139

34 lat

10

1

11

133

35 lat

10

2

14

97

 

  • SZYBCIEJ ZAWSZE OZNACZA NIEBEZPIECZNIEJ !

 

Pamiętajmy, że większa prędkość jazdy to:

  • gorsza obserwacja drogi,

  • zawężenie pola widzenia,

  • zbyt późne zauważenie przeszkody (stojącego pojazdy, pieszego, ubytku w nawierzchni drogi, itp.),

  • mniej czasu na reakcję,

  • podejmowanie szybko niewłaściwych decyzji o wykonaniu manewrów, np. wyprzedzania, skrętu, itp.

  • wydłużenie drogi hamowania i drogi zatrzymania,